Karosseri

 

Karosseriet er bilens skall og dekker stort sett hele bilen. Det er den viktigste komponenten med tanke på aerodynamikk og design.

Karosseriet skal – i år som i fjor – støpes i karbonfiber. Dette er hovedsakelig fordi karbonfiber er veldig lett og samtidig veldig solid. I tillegg gir det bilen en god finish. Hele karosseriet designes og støpes av oss, noe som gir oss muligheten til å optimalisere formen etter alle komponentene i bilen. Vi må selvfølgelig også jobbe med de aerodynamiske egenskapene til karosseriet. Her må vi optimalisere forholdet mellom downforce og drag; altså trykket ned mot bakken i forhold til luftmotstanden i kjøreretningen. I år skal vi ha vinger på bilen (spoiler), noe som gir oss mye bedre veigrep enn tidligere. For å tilpasse vingene bruker vi avanserte simuleringsprogrammer som gir oss gode data og gjør det mulig å forbedre vingene ut ifra disse. I tillegg til vingene designer vi en diffusor for å få enda mer downforce. Dette er en spesiell geometri i bunnplata som skaper ett undertrykk under bilen, og på den måten suger bilen ned mot bakken. Vingene og diffusoren skaper til sammen så mye downforce at bilen teoretisk sett vil kunne kjøre opp ned ved en hastighet på 150 km/t!

Karosseriet må som nevnt tidligere også tilpasses i forhold til resten av bilen, og kanskje spesielt i forhold til luftinnsug til motoren. Det er viktig at motoren får tilstrekkelig med luft, og samtidig at luftinntaket ikke skaper unødvendig drag. For å få til dette lager vi en kanal i karosseriet, kalt naca duct. Denne kanalen leder luften inn fra karosseriet til motoren og forsyner den med luft, samtidig som den ikke genererer noe ekstra luftmotstand.  

Norwegian (Bokmål)