Hjuloppheng

Hjulopphenget er alt mellom hjulene og rammen. Hjulopphengets egenskaper bestemmer hvordan bilens styring fungerer.

Hjulet er festet direkte på navet med fire hjulbolter. Navet er opplagret i uprighten, som igjen er festet i rammen med karbonarmer. Hjulopphenget står for all kraftoverføring fra bilen til underlaget. Kreftene fra bakken går opp i dekket, gjennom upright og inn i rammen. Kreftene fra motoren går til navet via en aksling, noe som påfører navet store krefter. Dette gjør det viktig å designe navet så sterkt som mulig, uten at det veier for mye. Lav vekt er spesielt viktig for navet fordi det roterer sammen med hjulet og skaper et treghetsmoment. Det betyr at det er mer masse som må roteres rundt hjulakslingen, og det kreves dermed mer krefter å akselerere.

Uprightene designer vi også selv. Her må vi ta hensyn til kreftene som skal overføres til navet. For å ha en stivest mulig konstruksjon, har vi tatt utgangspunkt i mekanikkens bjelketeori slik at vi får mest mulig konstante spenninger. Dette gir en lett men sterk konstruksjon. En av bilens mange sensorer er festet i uprightsen. Denne måler farten ved hjelp av en magnet som teller antall hjulrotasjoner per minutt. Ved å logge rotasjonshastighet på flere hjul, kan mer data hentes ut om kjøringen.

Plasseringen av karbonarmene og demperne bestemmes først og fremst av bilens ønskede egenskaper (som rullesenter, kraftfordeling, lengde, camber gain), samt begrensinger fra ramme og motor. Vi må ta hensyn til akselerasjon, bremsing, svingegenskaper, vekt og egentlig alle andre spesifikasjoner. Dette er derfor en krevende jobb som forutsetter et tett samarbeid mellom alle i prosjektet.

Bremseskivene er festet til navet og bidrar derfor til økt treghetsmoment. Derfor dimensjonerer vi bremseskivene så lavt som mulig – uten at det går på bekostning av bremsekraften. Vi har designet årets bremseskiver med mange hull i friksjonsområdet. Dette er for å kontinuerlig slipe bremseklossene og på den måten forhindre dannelsen av et friksjonsdempende belegg.

Pedalboksen i årets bil designes med stor vekt på fagverk. Dette er en teknikk som er godt egnet for lette og stive konstruksjoner, noe som gjør pedalboksen meget godt egnet for en racerbil! 

 

 

 

 

Norwegian (Bokmål)