Bremsing av motor hos Bjørnstad Bil!

Dette var noe av det som fant sted forrige uke hos oss i Revolve NTNU!

Etter en intens, lang helg, var vi endelig på vei til Bjørnstad Bil. Plan for dagen var bremsing av motor!
Motorgruppa, R&D og elektronikk har jobbet svært hardt i det siste med å få klar alle systemer som kjølesystem, oljesystem og motorstyring.  


Innsuget som sitter på motoren er utviklet av vår R&D-gruppe, og er optimalisert ved hjelp av et to-stegs variabelt runner-system. 
Det er bygd i karbonfiber, og lengdene på trakter samt plenumvolum er simulert i GT-Power, mens innsugets geometri er flowsimulert i Star-CCM+.

Motoren er bygd med høy kompresjon, Totalseal Gapless stempelringer, spesial-kamakslinger fra CatCams, tørrsumpsystem, flowoptimalisert topplokk
og eksosanlegg fra Mobeck Tekniske.

Motorstyringen består av en Link G4 Extreme ECU, bredbåndslambda samt 4 EGT (eksostemperatur) sensorer sørger for lik forbrenning på alle sylindrene.

Mandag satte vi altså kursen mot Bjørnstad Bil, som holder til i Orkanger.
Etter å ha spent opp motorriggen i bremsebenken fikk vi endelig startet motoren!
Takk til Ole Martin Mobeck som trådte til ved oppspenningen, og som hjalp til underveis!

Stemningen var utrolig mens vi holdt på og motoren viser seg å være virkelig sterk.  
  

  
Hele teamet hos Bjørnstad Bil var med på bremsingen av motoren


Det var en fin liten gjeng som var med da vi kjørte motoren.
Det er veldig kjekt å ha så mange med god erfaring rundt seg når man mapper motor!


http://www.bjornstadbil.no/
http://www.mobeck.com/

 
 
 
 
Norwegian (Bokmål)