Kontinuerlig variabelt plenum

Som en siste finish før avreisen til Silverstone i England er nå det kontinuerlige variable plenumet ferdig! 

Plenumet er en luftboks mellom motorens spjeld og karosseriets luftinntak og er designet for å gi motoren dens ønskede karakteristikk. Systemet baserer seg på at motoren trenger ulik lengde på inntaksrørene ved ulikt turtall. Vanlige motorer optimaliseres for et bestemt turtall der de yter best. En personbil vil for eksempel tunes for mye moment ved lavt turtall, mens en racerbil ofte vil tunes for maks effekt ved høyt turtall. Ved å gjøre rørlengden variabel kan man flytte resonansfrekvensen til lufta som går inn i motoren, og dermed tilpasse slik at mest mulig luft kommer inn i sylinderene uavhengig av turtall. Dermed får vi en motor som kan hente ut mer krefter over et større turtallsområde. Endringen av rørlengdene gjøres ved hjelp av en lineærmotor som benytter seg av halvrør. Disse halvrørene er printet i en avansert 3D-printer som vi har fått tilgang på av Kybernetikkverkstedet på NTNU. Støpeformene er laget hos Finmekanikkverkstedet ved NT-fakultetet. 

 

 

Norwegian (Bokmål)