Historien

Drømmen om å lage bil

Våren 2010 satt fire studenter, Steffen Johnsen, Sigbjørn Eriksrud, Simen Johnsen og Øyvind Våland, sammen og diskuterte mulighetene for å finne mer spennende prosjektarbeid. Alle hadde et ønske om relevant praktisk erfaring. Da det ble klart for dem at de ikke kunne være med på det etablerte Shell Eco-marathon prosjektet, var det åpenbart at noe måtte gjøres. Etter mange internettsøk og videsnutter på YouTube, oppdaget de at Formula Student var det mest spennende prosjektet de kunne satse på. Formula Student er en produksutviklingskonkurranse, der teamene får i oppdrag å utvikle, designe og konstruere sin egen formel racerbil for det ikke-profesjonelle markedet. I tillegg til å utvikle en bil, som i seg selv krever et bredt spekter av ingeniørdisipliner, skal lagene utvikle salgspresentasjoner og økonomianalyser til prosjektet. Et perfekt prosjekt for tverrfaglig teamarbeid og praktisk erfaring!

Utfordringene lot naturligvis ikke vente på seg. Å lage bil er ikke billig, og man trenger mange ressurser, både i form av materiell, penger og kompetanse. Søknader ble sendt til forskjellige fond og institusjoner. Møter ble arrangert med NTNU og andre erfarne lag. Likevel, det viktigste var først å lage en sturktur og et godt grunnlag slik at organisasjonen var klar til å utvikle seg. Til tross for at de fire var gode venner, lagde de formelle møtesturkturer og fulgte dem til punkt og prikke. Dette viste seg å være lurt da de senere skulle ta inn nye medlemmer. De fire hadde allerede gode holdninger, og et godt grunnlag å bygge en felles organisasjonskultur med de nye medarbeiderne. Høsten 2010 var gutta endelig klare for å ta opp de nye medlemmene som skulle utgjøre ledergruppen i Revolve NTNU.

Oppslutningen rundt opptaket var meget god, og etter en hard seleksjonsprosess var åtte nye medlemmer klare. I mellomtiden hadde de fire grunnleggerene vært i kontakt med Norges Kreative Fagskole, og fått forskjellige utkast til en grafisk profil for organisasjonen. Ledergruppen til Revolve NTNU møttes første gang 26. oktober for teambuilding; paintball. Til tross for hard strid i arenaen og utpregede konkurranseinstinkter, var det en god tone hele kvelden, som ble avsluttet over et par øl. Der presenterte også de fire initiativtagerne Revolve NTNUs endelige grafiske profil, som gjennomsyrer organisasjonen i dag.

Ledergruppen i Revolve NTNU!

Ledergruppen i Revolve NTNU i intervju med Adressa, november 2010. Fra venstre: Steffen Johnsen, Evelyn Livermore, Erling Kjelstrup, Kristoffer Dahl, Marius Øgård, Øyvind Våland, Sigbjørn Eriksrud, Simen Johnsen, Kim Erik Sælemyr, Anders Gjermstad, Brede Børhaug og Jørgen Møinichen.

 

Videre utover høsten jobbet ledergruppen hardt med vedtekter og ofisielle dokumenter. 6. november 2010 var Revolve NTNU offisielt stiftet i Brønøysundregistrene, og med det offisielt Norges første lag med intensjon om å delta i Formula Student! En stor milepæl var nådd for organisajonen, og arbeidet mot opptak av de endelige medlemmene kunne begynne. Det hele ble markert med organisasjonens første julebord på Lille London. Viktig å starte gode tradisjoner tidlig! Vi hadde også vår første nyhetsartikkel i Adressa like før organisasjonen ble stiftet: http://www.adressa.no/student/article1545954.ece.

På nyåret fikk organisasjonen en kanonstart med presentasjon på Teknas kursdager. I tillegg til å jobbe mot opptak av nye medlemmer var nå sponsorarbeidet i gang for fullt. I løpet av kursdagene fikk vi kontakt med en ingeniør som hadde bidratt innen racing tidligere. Det ble det første bidraget til kursopplegget for de nye medlemmene. Revolve NTNU satte sitt preg på NTNU under de første ukene av semesteret, med stands og plakater over hele campus. Nok en hard seleksjonsprosess måtte til, og til slutt var 23 nye medlemmer klare for Revolve! Organisasjonen talte da 35 medlemmer, fra 1. - 5. klasse, og fra seks studieretninger. Et godt grunnlag var lagt for en langsiktig og solid organisasjon!

Med god organisasjonsstruktur og motiverte studenter begynte vi på det omfattende arbeidet med å designe vår egen racerbil. Dette bød naturligvis på utallige utfordringer, og i begynnelsen var det litt som å lete i mørket. Stien mot en ferdigstilt racerbil lysnet imidlertid da vi 7. april 2011 innledet et samarbeid med Kongsberg Automotive. Av dem fikk vi ikke bare de ønonomiske midlene til å avansere materielt, men også en kompetanseutvekslig som skulle vise seg å være helt avgjørende. Dermed fikk arbeidet et nytt gir og Revolve NTNU løftet seg til et nytt nivå. Dette ble også et springbrett for andre sponsorer, og stadige flere inngikk samarbeid etter hvert som prosjektet gikk fremover. 

 

 

Utover i 2011 falt stadig flere biter på plass og bilens design og egenskaper ble bestemt. Alt skulle designes fra bunnen av, noe skom krevde mange arbeidstimer og sene kvelder. Likevel var mesteparten på plass i januar 2012 og vi var klare for å kjøpe inn og produsere delene. Produksjonen av egne deler innebar blant annet å sveise sammen rammen, støpe karosseriet og å sveise på øvrige komponenter. I tillegg ble mange av de egendesignede delene sendt til ekstern produksjon og maskinering, da vi manglet utstyr til å gjennomføre noen av de avanserte prosessene selv. Etter hvert som delene ble ferdigstilte var det montasjen som sto for tur. Dette var en spennende prosess hvor vi sakte men sikkert så bilen ta form, og vi innså at drømmen vår var i ferd med å bli en realitet. 

 

 

Torsdag 3. mai 2012 var det endelig klart for avdukning av vår nye bil, KA Borealis R. Dette var en stor begivenhet vi hadde sett frem til i lang tid, og til arrangementet fikk vi tak i Petter Solberg og CEO i Kongsberg Automotive Hans Peter Havdal. Ukene før avdukningen ble meget hektiske med mange lange kvelder og netter, men til slutt var bilen klar for avdukningen. Arrangementet fylte hele R1 og det ble vist stor interesse rundt prosjektet. Etter 30000 nedlagte arbeidstimer var det deilig å endelig vise frem resultatet, og å ta en liten pust i bakken. 

 

Selv om bilen var ferdig og avdukningen var gjennomført sto det mye testing og kalibrering igjen før bilen var konkurranseklar. I tillegg måtte sjåførene få så mange kjøretimer som mulig før avreisen til Silverstone. Det ble dermed mange turer til banen på Lånke. Etter noen måneder med testing og eksamenslesingen var vi enedlig klare for avreise og vår lenge etterlengtete tur til England. Den 10. juli 2012 dro vi til Silverstone for den endelige prøven; Formula Studen UK. Selve bilen ble fraktet med lastebil, noe som ga oss mye oppmerksomhet da vi ankom konkurranseområdet. 

 

Dagen etter ankomst begynte konkurransen, med businesspresentasjon og tilt-test. Her fikk vi meget gode tilbakemeldinger og stemningen var på topp! De påfølgende dagene fikk vi stadig positive tilbakemeldinger fra de forskjellige dommerene, og bilen fungerte stort sett feilfritt. Under utholdenhetsløpet var det flere biler som havarerte, og alle hadde hjertet i halsen da KA borealis R begynte på sitt 22 runder lange løp. Det viste seg imidlertid at det ikke var noen grunn til å engste seg. Det var dermed et lettet team som så bilen sin passere målstreken i den siste og mest tungtveiende delen av konkurransen. Vi var meget fornøyde med gjennomførelsen og resultatene vi hadde oppnådd. Dette ble bekreftet da Revolve NTNU vant prisen for beste nykommer og havnet på en 17. plass totalt! 

 

 

 

 

 

Norges råeste racerbil

Høsten 2012 var det opptak av nytt team. Lista var lagt høyt og interessen for prosjektet var blitt stor, noe som ble tydelig med svært mangte søkere. Etter en lang utvelgelsesprosess var vi klare med 46 motiverte studenter, hvorav 16 ble med for andre år. Vi begynte med planleggingen med det samme, og det ble fort klart at teamet hadde svært høye ambisjoner. Vi gikk inn for avanserte løsninger som aktive vinger og adaptivt hjuloppheng. Utover høsten jobbet teamet godt og systematisk. Vi fikk etter hvert mange gode sponsorer som ville støtte prosjektet, og i januar dro vi på designreview hos hovedsponsor Kongsberg Automotive. Her fikk vi mye uvurderlig hjelp med med alle aspekter rundt prosjektet. 

 

Med nye innspill og en tidlig start på året gjorde vi store fremskritt i januar og februar. Allerede i slutten av februar begynte de første delene å bli klare for sammenstilling, både egenproduserte og innkjøpte. Vi begynte også med en omfattende gokarttrening for å forberede sjåførene til konkurransen. Rammen sto ferdig allerede i starten av mars, og målet om å lage Norges råeste racerbil var innen rekkevidde. Et av målene med bilen var å redusere vekt, og med en vekt på 27 kg var rammen 10 kg lettere en året før! 

 

Utover høsten kom stadig flere løsninger på plass, og vi jobbet hardt for å bli ferdig til avduking 6. mai. Bilen var på hjul en måned før avdukingen, og karosseriet var ferdig støpt hos KDA i midten av april. 18. april arrangerte vi også tidenes første Revolvedag! Dette er en bedriftsdag med fokus på praksisen etter endt studietid, eller "Fra teori til praksis". Vi oppfordret dermed alle deltagerene til å ta med ett eller flere produkter. Dette førte til at det dukket opp mange spennende produkter, alt fra fjernstyrt undervannsrobot til en 3D-printer. I tillegg avholdt vi en Mariokart-turnering i klassisk Nintendo 64-stil. Dette ble svært populært, spesielt med gavekort på Akademika og Peppes Pizza som premier. 

 

De siste ukene før avduking ble hektiske. Sene kvelder og lange helger preget denne perioden, men likevel var stemningen på topp. Vi så stadig at vi nærmet oss en ferdigstilt bil, og at vi snart hadde bygget Norges råeste racerbil. Gleden var stor da vi 6. mai 2013 sto klar med NTNU sitt bidrag til verdens største studentkonkurranse for ingeniører; Formula Student. Bilen ble døpt KA Aquilo R, vinden fra nord. 

 

Til anledningen kom utdanningsminister Kristin Halvorsen samt CEO hos hovedsponsor Kongsberg Automotive. Begge holdt engasjerende taler om hvordan et prosjekt som dette hjelper studentene til å bli bedre ingeniører, og om viktigheten av samarbeidet mellom studenter og næringslivet. 

 

Norwegian (Bokmål)